Zamierzenia dydaktyczo-wychowawcze

Grudzień 2020

I. Jak wyglądał świat przed milionami lat.

  1. Poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionem lat.
  2. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
  3. Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
  4. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  5. Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika, posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  6. Rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni przestrzennej.
 
II. Idzie zima ze śniegiem.
 
  1. Dostrzeganie w krajobrazie zmian charakterystycznych dla zimy.
  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
  3. Rozwijanie umiejętności wokalnych.
  4. Rozwijanie sprawności ruchowej.
  5. Wzbogacanie wiedzy o wyglądzie płatków śniegu, rozwijanie sprawności manualnej.

 

III. Idą święta.

  1. Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
  2. Kształtowanie wrażliwości słuchowej przez wspólne śpiewanie kolęd i piosenek świątecznych.
  3. Rozwijanie sprawności rachunkowych, utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
  4. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, zespole.
  5. Spotkanie z Mikołajem.
  6. Rozwijanie sprawnościowi manualnej przez wykonanie ozdób świątecznych, ubieranie choinki.

 

IV. Projekt emocje.

  1. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć – własnych i innych osób.
  2. Przygotowanie do rozumienia uczuć – własnych i innych ludzi.
  3. Rozwijanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów.
  4. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy.
  5. Budowanie poczucia własnej wartości.
  6. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny.
 
 
Piosenki i wiersze
Piosenka: Jesień w sadzie i w ogrodzie. ( sł. i muz. D. i K. Jagiełło)
 
1.Już na drzewach w sadzie
I grządkach w ogrodzie
Dojrzały przysmaki,
Które jemy co dzień.
 
Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
Złota dynia, jabłko, śliwka i dojrzała gruszka.
 
2.Pójdziemy z koszami,
Każdy coś przyniesie,
Czy już wszyscy wiecie,
Co nam dała jesień?
 
Ref.: Bakłażany, patisony, marchew i pietruszkę…
 
 
Wiersz: Dbajmy o drzewa. I. Fabiszewska
 
W gęstym lesie, tuż za klonem, sosna sobie stoi.
Igły na niej zieloniutkie, chłodów się nie boi.
Klon zaś liście ma czerwone, wszystkie wkrótce zgubi.
Będzie stał tak nagusieńki, on zimna nie lubi.
Ale, kiedy wiosna przyjdzie i słońce zaświeci,
To w gałęziach swych ukryje całe ptaków stada.
Dbajmy więc o nasze drzewa, to jest dobra rada.
 
 
Wiersz: W spiżarni. B. Szelągowska
 
W spiżarni kapusta,
Czerwone buraki,
Marchew, cebula,
A w workach ziemniaki.
 
Na półkach słoiki:
A w nich ogórki, dżemy,
I te wszystkie skarby
Zimą chętnie zjemy.